Denne miljøløypa fokuserer primært på plikten å sette inn tiltak. De neste to delene skal hjelpe deg med å bygge opp et tiltaksrepertoar, delt inn i tiltak med miljøperspektiv og tiltak med individperspektiv.
Deretter skal du øve på å bruke tiltaksrepertoaret du har bygget opp når du fanger opp at elever ikke har det trygt og godt, og tiltakene skal koordineres i aktivitetsplaner. I arbeidet med aktivitetsplaner vil det nesten alltid være viktig å finne ut mer om en sak, og derfor også handlingsplikten å undersøke i denne læringsressursen. Vi omtaler vi også handlingsplikten å varsle, som alltid utløser arbeid med aktivitetsplan.
Så lurer du kanskje på hvorfor det ikke er en egen del om å gripe inn når det skal handle om håndtering? Årsaken er at vi mener svært få av de ubalansene vi i dag ser i skole- og klassemiljø kan rettes opp gjennom akutt inngripen. Nulltoleranse er et godt prinsipp, og vi skal selvsagt gripe inn hvis vi ser noe som ikke er akseptabelt (og vi klarer å gripe inn uten å gjøre situasjonen verre), men gjenoppretting av et trygt og inkluderende miljø krever gjennomtenkte og helhetlige handlinger, og da er vi innenfor kategorien å sette inn tiltak.