Spørreundersøkelser
Bruk av resultater
Skolens bruk av resultater
Tenk etter:
Hva mener du kjennetegner skolens bruk av resultater fra brukerundersøkelsene?
Din bruk av resultater
Tenk etter:
Hvordan benytter du selv datamaterialet fra brukerundersøkelsene om læringsmiljø i egne klasser/grupper?
(Hvis du jobber på 1. – 4. trinn, og skolen ikke benytter foreldreundersøkelsen, har du sannsynligvis ingen erfaring med bruk av datamateriale fra de nasjonale brukerundersøkelsene på dine egne trinn. Du må selvsagt hoppe over eller omformulere spørsmål der det er nødvendig.)
Husk
Husk at et datamateriale i seg selv verken er nyttig eller farlig. Det er måten vi anvender materialet på som avgjør hvor nyttig det blir eller om det fører oss i grøfter. Vi bør være kritiske til et datamateriale, tenke over feilkilder og ikke dra for raske slutninger eller iverksette forhastede tiltak. Samtidig bør vi være konstruktive og tenke over hva tallene faktisk forteller oss. For eksempel kan tallene fortelle oss at det er noe i læringsmiljøet vi må undersøke videre – noe vi ikke hadde tatt tak i uten at tallene ga oss et hint.