Hvordan lede læringsprosessene?

Planlegge involveringen

Utforsk

Før dere planlegger involveringsprosessene, bør dere skaffe dere mer informasjon om hva denne nettressursen innebærer. Vi anbefaler derfor at ledergruppen på skolen gjennomfører en kort utforskingsprosess der man skaffer seg en viss oversikt over ressursene som ligger i Miljøløyper.

Siden ressursene i miljøløyper er ganske omfattende, kan det være hensiktsmessig å fordele ulike deler mellom deltakerne i ledergruppen. Noen kan ha ansvar for de røde løypene, noen for de oransje og noen for de blå. Deretter kan dere samle ledergruppen og beskrive/forklare de ulike delene for hverandre. Da kan dere også diskutere nærmere hvilke ressurser dere tenker er mest relevant for skolen og hvilken rekkefølge som er mest aktuell for dere. Det er fullt mulig å starte med oransje eller blå løyper selv om de kommer etter røde løyper på nettressursens framside.

NB! Vær oppmerksom på at den grønne løypen Kunnskap og regelverk er en innledende løype som klargjør kunnskapsgrunnlag og regelverk som miljøløyper baserer seg på. Her finner dere også introduksjonsfilm for hele ressursen. Den anbefaler vi at alle ser sammen som en felles oppstart på kompetansereisen dere skal i gang med.

Involvering

Når dere har fått oversikt over nettressursen, er det tid for å involvere ulike parter. Vi har satt opp fire spørsmål som er viktige å ta stilling til:

  • Hvordan og når skal dere ha dialog om deltakelsen med skoleeier?
  • Hvordan og når skal dere ha dialog med de tillitsvalgte?
  • Hva slags involveringsprosess skal dere ta med de ansatte i?
  • Hvordan involverer dere elever/elevråd og foreldre/FAU?

Dette er krevende spørsmål som ikke har raske eller korte svar. Flere av dem kan dere få støtte til i neste del som omhandler organisasjonsutvikling.