Fremme inkluderende skolemiljø

Mobbing, trakassering, diskriminering og vold

Skolene skal ha nulltoleranse mot krenkelser, jf. oppll. § 9 A-3. Eksemplene som nevnes i loven er mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men skolene skal også ha nulltoleranse for enkeltstående og mindre alvorlige krenkelser.

Prinsippet om nulltoleranse ble tatt inn i opplæringsloven for å understreke hvor viktig det er at skolene har tydelige holdninger på dette området. Verken direkte handlinger som for eksempel hatytringer, eller mer indirekte krenkelser, som utestenging, isolering og baksnakking skal tolereres. Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen som er avgjørende for om skolemiljøet er trygt og godt. Krenkelser kan likevel skje, men for å kunne lykkes med å oppfylle dette prinsippet i praksis på skolen, er det viktig at skolen har kompetanse til å kjenne igjen ulike typer krenkelser og negative dynamikker i elevmiljøet, og hvordan disse skal følges opp. Hvordan vi kan fange opp krenkelser og gjøre noe med dem er tematisert i de røde og oransje løypene.

Prinsippet om nulltoleranse er også sentralt når vi skal forebygge nye krenkelser. For å bygge et trygt og godt miljø må alle ansatte sette seg inn i skolens og klassens sosiale dynamikker. Det vil også gjelde hvordan elevene samhandler på nett. Negative kulturer på nett vil påvirke miljøet på skolen og i klassen ellers. Særlig viktig er samarbeidet med foreldre og foresatte. Samarbeidet er et gjensidig ansvar, men det er skolen som skal ta initiativ til og legge til rette for et godt samarbeid med foreldre.