Læringsledelse
Introduksjon til løype om læringsledelse
I denne løypa vil vi derfor se nærmere på hva det er som gjør at lærere og skoler lykkes med å skape læringsfremmende miljøer der inkludering og trygghet står i fokus. Vi ønsker å ha fokus på hvordan elevene og klassen kan bli den beste utgaven av seg selv.
Et trygt og godt læringsmiljø er en rettighet og en forutsetning for god læring. Et trygt miljø for læring er et miljø der alle elevene er trygge og føler seg inkludert i fellesskapet. Det er et miljø hvor hver enkelt elev kan bli den beste utgaven av seg selv, både sosialt og faglig, innenfor de rammene skolen tilbyr. Skoler som har et godt læringsmiljø er gjerne preget av gode samarbeidsrelasjoner på flere plan, i ledergruppa, mellom leder og lærerkollegiet, mellom lærer og elev og mellom hjem og skole. Det er noen faktorer som er grunnleggende for å utvikle et godt læringsmiljø:
I løypa Læringsledelse vil vi ha fokus på:
I tillegg vil vi ha fokus på gode dialoger og relasjonsbygging. Det systematiske arbeidet med kommunikasjonen mellom elevene og mellom lærer og elev er grunnmuren i det relasjonsbyggende arbeidet i et godt læringsmiljø.