Fremme inkluderende skolemiljø
En inkluderende skolekultur
Fremme miljø og forebygge krenkelser
Eleven i utvikling
Sosial læring
I skolesammenheng skjer sosial læring både i undervisningen, i friminuttene, på skoleveien, på skoleturer og i forbindelse med andre aktiviteter. Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i et sosialt samspill med andre. Vennskap og sosial deltakelse er viktig både for trivsel i hverdagen og ikke minst for elevenes utvikling og læring.
Samtidig vil fravær av vennskap og sosial deltakelse være belastende og en risikofaktor som kan hindre utvikling. Dette innebærer at elevenes deltakelse i og tilknytning til jevnalderfellesskapet har betydning for identiteten. Å oppleve seg selv som sosialt attraktiv vil gi positive erfaringer for utvikling av identitet, mens det å være ensom og sosialt isolert lett kan gi erfaringer som gjør at man ser på seg selv som en som står utenfor.
Det er viktig å understreke at den kompetansen man trenger for å delta i et sosialt fellesskap sammen med andre jevnaldrende kan læres. Det at sosiale ferdigheter kan endres, innebærer at barn og unges sosiale deltakelse i jevnalderfellesskapet kan og skal påvirkes av lærerne i fagene og i skolehverdagen forøvrig.