Denne løypa har fokusert på å bygge opp et tiltaksrepertoar og å kombinere disse tiltakene i møte med ubalanser i miljøet. Det har vært fokusert på håndtering. På å gripe inn, varsle og sette inn tiltak. Målene med løypa har vært:
Kollektivt mål:
- På vår skole håndterer vi krenkelser ved å gripe inn, varsle og sette inn egnede tiltak, helt til elevene opplever at de har et trygt og godt skolemiljø.
Individuelt mål:
- Ved krenkelser griper jeg inn, varsler og bidrar i egnede tiltak til elevene opplever at de har et trygt og godt skole-, klasse- og gruppemiljø.
I denne oppgaven skal du og teamet ditt diskutere:
- Hvilke tiltak benytter vi på vår skole i håndtering av krenkelser og ubalanser i miljøet?
- Hvilken grad har vi tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre tiltakene på en god måte?
- Hvordan samarbeider dere når dere fanger opp ubalanser eller krenkelser?
- Har dere gode rutiner og følges rutinene opp?
- Hvilke rutiner og hvilken kompetanse er det behov for å utvikle ytterligere?
Vi anbefaler at den enkelte forbereder seg individuelt på disse spørsmålene før dere diskuterer og skriftliggjør nye rutiner.